PEP TALK : Yang Paling Takut Itu Aku.

Seriously, saya adalah orang yang paling takut. paling takut pada "sesuatu yang tak pasti" -- The unknown.

Takut pada sesuatu yang belum pasti itu boleh jadi suatu yang baik dan boleh jadi juga suatu yang tidak baik.

I will talk about the good side first..

1. Better Planning.
    Yup! bila kita takut, kita tak akan letakkan diri kita pada keadaan yang terlalu selesa. Kita akan sedaya upaya membuat perancang untuk sesuatu yang tak pasti. Perancang agar kita lebih bersedia untul berdepan dengan perkara yang baik mahupun buruk.

2. More Carefull
    Kita lebih berhati-hati jika takut bukan? berhati-hati dalam memastikan kita tidak tersalah langkah. Bukankah itu suatu yang baik?

3. More Stronger
    This one, mungkin selepas kita face the unknown... Meaning to say, Kita tak tahu apa dihadapan, tapi kita lalui dengan cekal and once kita dah melalui perkara tersebut, we are no longer afraid of it.


Tapi, Bisa jadi kalau terlalu takut....the bad side nya ialah..

1. No progression.
    Seriously! you takkan ada progress dalam apa yang you buat. you akan stay pada takuk lama sampai bila-bila. Progression dalam sesuatu hal memerlukan kita berani berdepan dengan apa yang mendatang dengan jayanya.

2. Rugi.
    You akan rugi, there are so much things can be explored by us. Tanpa ketakutan pada sesuatu yang pasti kita dapat merasai banyak perkara dalam hidup ini. Hidup ini sekali, rugi kalau kita tak manfaatkan apa yang diberi.

3. Regret
    Perkataan 'regret' adalah sesuatu yang saya paling pantang dalam hidup. Sebolehnya saya nak lalui hidup tanpa ada rasa penyesalan. Bila kita terlalu takut, kita tak bisa lakukan sesuatu yang kita suka sebabkan kita takut ambil risiko bila bedepan dengan sesuatu yang pasti.. dan bila sampai waktu nanti.. kita akan menyesal dan tak mampu ulang waktu yang dah terbuang.

Fear is a powerful beast. It can significantly hamper your ability to risk effectively.

Jangan terlalu takut hingga kau terlepas memaksimakan potensi diri dan jangan terlalu berani hingga buat kau hilang arah diri tanpa persiapan diri bisa kau jatuh mati.

Need a little pep talk??
Email me: syahmiejamil@gmail.com

Share:

1 comments