Mana jalanmu?

Ada orang perjalanannya mudah saja.. lurus tak berliku.. Ada orang perjalanannya tak mudah.. bersimpang siur.

Sebagai manusia, saya pasti kita akan sentiasa akan membuat perbandingan tentang hidup kita dan hidup orang lain.  Kita rasa perjalanan kita susah sangat. Ada saja yang tak kena.. Kadang kita rasa, kita sudah buat keputusan yang tepat.. tapi akhirnya keputusan itu tidak seperti yang kita jangka.. Orang sekeliling pula mula memberi komentar-- kamu tersalah pilih jalan.

sampai satu saat kamu jadi takut.. takut untuk membuat pilihan. sebab kita tak pernah tahu apa hasil pada setiap keputusan yang kita ambil.. takut dikata "tersilap pilih jalan lagi"

Komentar orang sekeliling membunuh rasa ingin cuba, membunuh keberanian untuk melakukan sesuatu, membunuh rasa optimis, membunuh rasa positif yang ada.

Sebab kau kini berada dalam keadaan takut. takut untuk terus kehadapan dan tak mampu untuk patah kebelakang sebab realiti hidup bergerak dan tak mungkin akan kebelakang.

Sebab disetiap saat kamu ingin membuat sesuatu keputusan, akan ada rasa ragu menyoal tentang apa keputusan yang bakal dibuat.

Wahai diri.. seramai mana pun manusia yang tidak setuju akan keputusanmu... kau harus tahu.. yang akan hadapi setiap natijahnya adalah kamu. jatuh tergolek sekalipun yang rasa sakitnya kamu.. gagah berdiri sekalipun yang rasa gembira bahagianya kamu.

Hidup ini jangan sibuk jadi 'watak utama' dalam hidup orang lain.

Bersabarlah, dan terus berusaha.. meski perit dan payah.. lebih baik jauh tergolek disebabkan adanya usaha.. daripada jatuh tergolek tanpa berbuat apa-apa.



Share:

0 comments