Angan & Cita

ambition by ~7oodie (devianart)
Assalamualaikum.
Lama tidak menulis dalam blog. Bukan apa, banyak idea menulis hanya tersimpan dalam draft sahaja.. belum masa untuk dipublishkan. Menulis blog bukan suatu yg mudah.. seperti kata2 Saffawati dalam blognya. 

Angan dan Cita?
sebenarnya idea menulis tentang perkara ni datanag bila saya pulang dari ambil Adriana sekolah. Adriana punya cita-cita mahu jadi Doktor... manakala Hobinya tengok TV.. huhu Budak seusia Adriana 6 tahun, saya tidak pasti adakah citanya itu benar-benar cita atau sekadar angan semata. Saya pernah bertanya dengan Adriana semasa dia 5 tahun, mahu jadi apa nanti? jawabnya, mahu jadi artis. huh! Adriana-Adriana.

Saya masih ingat saya juga punya angan dan cita semasa kecil. Pernah tak isi borang kad 101 masa kita sekolah rendah dulu? Saya ingat lagi saya meletakkan cita-cita sebagai guru masa itu. tetapi kadang-kadang cita-cita saya berubah adakalanya saya nak jadi pegawai bank.. haha.. ini pengaruh mak la ni. mak yang nak saya jadi pegawai bank.. bila saya tengok uniform doktor best saya nak jadi  doktor.. begitulah hingga ke alam menengah, cita-cita saya nak jadi peguam masa tu. 

Tapi sekarang? IJAZAH PENDIDIKAN. huhu jadi cikgu juga.. cikgu kaunseling pula tu. InsyaAllah kali ini bukan lagi angan tapi cita-cita.

Bagaimana kita mahu pastikan bahawa angan kita itu akan menjadi cita?
Kita kena yakin dengan apa yang kita pilih. Mesti ada matlamat dan berada dalam jalan yang betul. Jika angan mahu jadi mestilah ambil jurusan yang berkaitan. Selain daripada itu, lihat lah kekuatan yang ada pada diri kita. Contohnya bagaimana kalau kita mahu jadi pegawai bank kalau kita tidak mahir dalam ilmu kira-kira. Semua ini yang harus kita lihat, dimana kekuatan kita. Saya juga tidak menafikan yang minat juga perlu tetapi bersikaplah realistik, jika kamu benar-benar minat sekalipun tetapi tidak punya kelulusan untuk berada dalam apa yang kamu minat pasti cita kamu hanya sekadar angan semata.

Seterusnya berusaha. Tunjukkan usaha kamu menjadikan angan sebagai cita.

Saya punya angan yang banyak. tetapi hanay beberapa yang saya akan pastikan ia menjadi cita-cita dan kenyataan. saya nak jadi KAUNSELOR dan PENULIS yang berjaya. :)


ANDA PULA BAGAIMANA??
:)

Share:

2 comments