Biar Banyak Impian dari Angan Kosong!

Tinggal setahun setengah je lagi for me to finish my first degree and i saya dah start browsing around untuk dapatkan information on master degree. :D

Most my friends tanya, "tak terlalu awal ke nak fikir pasal tu?"

No! *dengan penuh yakin*

for me, i love to plan.

Dalam kepala ni ada lah beberapa university yang saya dah fikirkan.

Antaranya ialah:
                        1. Western  Michigan University US
                        2. University of Queensland Australia
                        3. University of Edinburgh UK
                        4. University Putra Malaysia
                        5. University Kebangsaan Malaysia..

Kenapa saya suka untuk merancang awal-awal?
Kebanyakkan kawan-kawan saya bila tanya apa yang diorang nak buat lepas habis degree, ramai yang akan jawab " Tak tahu lagi,Mungkin sambung kalau ada rezki, tak pun kerja dulu."

See. Tak tahu lagi?? kalau budak final year yang cakap macam ni memang saya rasa nak lekuk-lekuk je. Please my friends!  you guyz kena ada perancangan yang jelas.
Nak buat apa? Dimana? Bila? Bagaimana?
Semua soalan-soalan ini perlu ada dalam perancangan kita. Supaya kita jelas dengan apa yang kita mahukan.

Hidup dengan impian berbeza dengan hidup penuh angan.

Orang yang gagal merancang dia merancang untuk gagal *selalu sangat dengar ayat ni kan???*


Sekurangnya, bila kita tahu apa yang kita nak buat adalam hidup ni, kita akan berusaha untuk memenuhi kriteria-kriteria yang diperlukan untuk memenuhi impian tersebut.

Untuk universiti2 yang tersenarai dekat atas tu, ada beberapa reason kenapa saya pilih universiti tersebut. Ada yang pensyarah saya cadangkan. Ada yang saya baca dari blog-blog, tanya senior-senior.

Rancanglah... dan jangan pernah berhenti.
Teruskan berlari...
Sekurangnya hidup mu bermakna dengan impian yang indah
Daripada hidup dalam dunia khayalan..
Hanya terbayang di mata nak pegang tak dapat.





Share:

1 comments