Forgive and Forget

Hello readers!
Sekali lagi saya diminta untuk memberi pendapat. Eceh.. siapa kau kan nak bagi pandangan dan pendapat??? huhu boleh pakai ke?

situasinya begini, dia dah maafkan orang yang buat dia sakit hati tetapi rasa sakit hati itu tetap ada. macam mana nak hilangkan rasa sakit hati itu?

Bila ia berkaitan dengan soal hati dan manusia ini. Ada beberapa cara yang boleh kita ambil.

Pertama perkara yang paling penting adalah dengan memahami diri kita sendiri. Bagaimana dengan hati kita?
Sebab perkara tersebut kesannya dalah diri kita. Mampu atau tidak kita menanggung rasa?

Keputusan yang bakal kita ambil tu akan memberi kesan yang bagaimana pada diri?

Bila kita dah faham tentang diri kita mungkin langkah-langkah berikut boleh dilaksanakan.

- Berdepan dan berterus terang.
   This is the crucial part where not everyone can do that. Confronting people who hates us is not an easy task. Memerlukan keberanian for telling the truth and what we feel. Trust me, once you do this you akan rasa sangat-sangat lega. Seolah beban yang awak simpan dapat di luahkan. When u confront that people, sekurangnya dia dapat tahu apa yang awak rasa. At least you make a move and your part is done right?

-Forgive and Forget.
 Yes, ada orang cakap to forgive is easy but to forget? -really takes time. But, i'm glad that this person take a step to forgive. Tetapi rasa sakit itu tetap ada bukan? tak apa.. once you dah maafkan and if you really2 ikhlas.. you dah tak kan rasa sakit tu lagi. Paling tidak fikirkan yang kita tak sama dengan dia kan kan kan kan?

-Write it out!
 haaa. Yang ni biasanya gegirl la yang suka. they will write all the feelings dekat kertas berkajang-kajang then diorang akan kre-nyuk2 (x tau ejaan) kertas tu then lempar jauh2 dalam laut. #eh :) this is for those yang tak ada kekuatan untuk buat confrontation.

Dalam masa yang sama, ada bebrapa perkara yang perlu kita consider.

1. Major kesalahan itu bukan daripada kita. yes! agak-agak la ko pergi confront org tu cakap mcam-macam padahal yang salah tu kau.. memang tak la kan!!! so, pastikan yang you are not part of the one yang bersalah.
2. Jangan terlalu defensive. This is what i learn from me myself la..  Nak defend diri boleh tapi ada caranya sebab kadang-kadang bila you too defensive dia akan memakan diri you balik. Better you be humble and at the same time try to make the other party understand your situation and your feelings

Mungkin ada antara kita yang punya cara tersendiri untuk hilangkan rasa sakit hati. Ikutlah cara yang terbaik untuk diri masing-masing. Some of my suggestion may not suitable for your situation that is why at the beginning saya suruh kenal diri kita dahulu. :)



counselor in the making,

Share:

1 comments