Change For Good!


Sometimes how people treat you signifies how you treat others. If 10 out of 15 people treat you like shit, that has gotta mean something. ;) - Wani Ardy

Most of us bila dinasihat oleh somebody, biasanya kita mesti akan jawab :

"Alarhhh, kalau aku nak berubah sekalipun, biarlah kerana Allah."

yes! betul. betul kalau nak berubah mesti niat kerana Allah.

Tetapi, cuba kita fikir secara praktikalnya. Bila masanya you tahu that your heart is doing for Allah??? you takkan rasa kehadiran Tuhan just by sitting and wait for that. Unless you are truly bertuah la..  Hidup sebagai hamba ni, kerja kita adalah mencari bukan menanti.

Buatlah perubahan diri untuk kebaikan.. Niat untuk itu pun dah cukup bermakna.. 

Setiap hari, kita lakukan perubahan untuk kebaikan diri dan orang sekeliling kita. Lama-lama the niat for Allah will come. Bila you nak tahu dia datang? you doing something, you tak rasa penat untuk buat perkara tersebut dan malah dengan berbuat perkara tersebut you bertambah rasa dekat dengan Tuhan.

Komen yang kita dapat hari ini, bisa menjadi penanda aras untuk kita lakukan perubahan pada hari esok.

Ada orang, bila di komen, langsung mahu mengambil langkah untuk menjadi orang lain kononnya bila jadi orang lain ni mungkin lebih baik.

Please, kes-kes terpencil sahaja yang berjaya. Tetapi, kebanyakkan nya end up jadi lagi teruk. Why? now, you tanya diri you tu, you change untuk jadi somebody else tu sebab apa? because you nak please people... kan? you rasa by doing that orang mungkin boleh terima kita. tapi sebenarnya tak. Orang sekeliling dengan awak yang rapat terutamanya akan jadi awkward. Because you change the system.

Ingat, kita tak mampu nak senangkan semua orang. Adakalnya apa yang perlu kita buat adalah.- kekal dengan diri kita sendiri as long as you tak buat perkara yang negatif. PERBAIKI KEBURUKAN DAN KEKALKAN KEBAIKAN.

Cakap pasal jadi diri sendiri. Nanti ada pula yang salah faham. 

Ada orang, akan cakap 

"Terimalah aku seadanya. Ini diri aku, aku tak boleh nak ubah"

Ok. ni bukan soal terima atau tak. Kalau dah perangai tu menyakitkan hati orang. Ini dah soal penting diri.  You just fikir tentang diri you.

Kita ni hidup dengan manusia. Bila mana kita hidup dengan manusia, ada perkara-perkara yang kita kena jadikan diri kita flexible. Dengan manusia yang macam mana kamu boleh jadi diri sendiri. Bukan semua keadaan kamu boleh jadi diri sendiri. Ada perkara-perkara yang kita kena jaga agar tak menjadi buah mulut orang. Kalau menjadi buah mulut orang sekalipun, biarlah perkara-perkara yang baik.


Ingat. kebanyakkan manusia ni, akan ingat keburukan kita dengan tempoh yang lama. Biasakan kita dengar orang cakap "Sampai mati aku takkan lupa apa yang dia buat dekat aku! aku takkan maafkan dia".

see.. sampai mati benda buruk yang kita buat dekat orang, dia akan ingat. Tetapi, bila tentang kebaikan, jarang sekali orang nak ingat sampai mati. Kadang-kadang tak perasan pun kebiakan yang kita lakukan.

Apa yang penting, Pesanan saya,


Jaga diri Pelihara peribadi.!






Share:

5 comments