Syawal.Hari Raya.Puasa 6.


Selamat hari raya!!!




















perasan tak yang this month punya ramadhan tak terasa apa2 pun. i mean. masa dia jalan cepat sangat. especially for me la yang dah start kerja as trainee counselor kan. Masa tu berjalan cepat je. Ke saya sorang je rasa???? >___<








Btw, skrng dah 5 syawal kan..  ada yang masih bercuti, sibuk memenuhi undangan open house, ada yang dah mula kerja, ada yang duduk rumah kira duit raya, tengok tv dan ada juga yang dah mula puasa 6. Eh, puasa 6???  




Yer adik2. Puasa 6. Tahu tak adik-adik yang puasa 6 adalah puasa selama 6 hari di bulan syawal. :) puasa 6 adalah puasa sunat yang mana banyak ganjarannya. 

Menurut dalam laman web ukhwah.com yang saya google dalam artikal yang disiarkan menyatakan, Abu Ayyub al-Ansari ada meriwayatkan satu hadith daripada Rasulallah s.a.w. di dalam menerangkan tentang kelebihan puasa enam Syawal yang maksudnya “sesiapa yang berpuasa Ramadhan, kemudian diikutinya puasa enam hari Syawal samalah seperti dia berpuasa sepanjang tahun” ( Dikeluarkan oleh Imam Muslim di dalam sahihnya, juga dikeluarkan oleh sekalian ramai ulama hadith seperti al-Tirmizi, al-Nasaie dan Ibn. Majah ). Imam al-Syafie menjelaskan bahawa hadith ini adalah hadith sahih. *if ada ustaz2 kat luaq sana if salah kenyataan ini mohon pm saya ya*

:)

Imam al-Tabrani pula ada mengeluarkan di dalam susunan hadithnya yang turut berkaitan dengan fadhilat puasa enam Syawal maksudnya “sesiapa yang berpuasa Ramadhan dan diikuti kemudiannya puasa enam hari dalam bulan Syawal, keluarlah dari dirinya segala dosa seperti hari dia dilahirkan oleh ibunya”

Wahhhh korang!!!  boleh bayangkan tak?? baby baru lahir macam mana? suci lagi kan... korang tak nak ke rebut peluang ni?

kaedahnya bagaimana?

ada yang puasa straight 6 hari. ada yang putus2 tetapi masih dalam bulan syawal kecuali 1 syawal. 1 syawal hari raya dik nooon. haram puasa tauuuu.

Ok biasanya ada yang akan niat qhada sekali dengan niat puasa 6 kan? especially yang perempuan coz diorang nak ganti puasa alang2 dah nak puasa 6 kan. ok.. dalam artikel yang di paparkan dalam laman web ukhwah.com ni kata,

yeikh al-Marhum Atiyyah Saqar (salah seorang ulama terkenal al-Azhar) di dalam kitab himpunan fatwanya ada menyebut bahawa hukumnya dibolehkan kepada seseorang untuk qadha puasanya dan ditunaikan 6 hari dalam bulan Syawal dengan niat qadha, maka terhasillah baginya pahala qadha dan pahala puasa 6 Syawal. Tetapi yang lebih afdhal ialah diasingkan antara puasa qadha dan puasa 6 Syawal kerana puasa qadha itu hukumnya wajib dan puasa Syawal itu hukumnya sunat, maka adalah lebih baik tidak disatukan niat kerana antara yang sunat dan wajib itu tidak boleh disatukan.

So??? better pilih asing la kot. kan? 

My makcik and nenek dah start since raya kedua lagi... hahahaha dasat2. dah nak habis dah. Diorang buat direct terus 6. since diorang puasa. saya la yang jadi tukang buat air dan tukang rasa makanan untuk tetamu yang datang.

InsyaAllah.. Lepas ni saya pula nak puasa. Jom la sesama kita! 

Share:

1 comments