DENDAM!

Kaki melangkah naik ke dalam perut bas. Bas Rapid KL bernombor 231 dipenuhi dengan pelajar UIA. Nur Akmal mencari ruang kosong untuk dia duduk. Dia melepaskan pandangan ke luar tingkap sambil memerhatikan atmosfera UIA. Alhamdulillah, dia melafazkan kesyukuran dalam lubuk hatinya. ' Empat tahun aku dekat sini. Alhamdulillah, akhirnya aku bergelar juga sebagai siswazah' hatinya berbicara. Dia masih ingat saat mulanya perjalanan dia di sini. Seakan sukar dan payah untuk ditempuhi. Tetapi setiap kesusahan, kekurangan serta kepayahan yang dilalui menjadi dendam buat dirinya. Inilah dendam positif!.

" Kuma! jom lepak KLCC sabtu ni" Aisya mengajak.
    " Hurmm... tak apalah Aisyh, aku tak dapatlah nak join kamu." Akmal menolak.
"Ala.. kenapa? rileks la baru minggu pertama takkan dah nak study? Enjoy la dulu. Get life la wei" Aisya bersungguh.
    " Maaf la yer, aku minggu ni ada kerja nak kena settlekan." Akmal cuba menjelaskan.
" Alah kau, kata geng ceduk. Rileks la beb aku belanja kau ok?" Aisya berusaha untuk mengajak.
    " Thanks but no thanks! sorry." Muktamad.

Bukan dia tidak mahu untuk berhibur, dia juga bukan kaki buku ala-ala ulat buku yang 24 jam study. Cuma Akmal punya alasan tersendiri. Dia tidak mahu sesuatu perkara yang tidak mendatangkan faedah itu menjadi kebiasaan kelak. Sikit-sikit lama-lama jadi penyakit. Biarlah tidak berhibur sekarang asalkan tidak kecewa dihari mendatang.

Hentian LRT Putra Gombak. Akmal meneruni bas dan terus ke ruang membeli tiket LRT. Dia berhajat ke KLCC untuk melunaskan dendam sekian lama. " Yeay, nikmatnya berhibur setelah sekian lama berjuang!" Akmal menjerit dalam diam. Telefon bimbit di keluarkan.jari menekan butang menu dan terus ke 'write message'.

Jom lepak KLCC!

send : Aisya.



Bagi anda mungkin susah untuk kita mengaplikasikan kata-kata "bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian". Hanya orang yang punya kekuatan diri sahaja mampu untuk menahan rasa. Mungkin ada juga yang kata, "alah, sekali sekala takkan tak boleh" Yup! saya setuju dengan anda. sekali sekala memang tak salah. Cuma saya khuatir jika anda tidak punya kekuatan diri untuk memastikan sekali sekala itu tidak menjadi penyakit berterusan itu yang bahaya. Boleh sahaja jika anda menjadikan dendam positf ini sebagai penghargaan diri selepas bersusah-payah.Contohnya dalam minggu ini anda punya kuiz/exam/ tugasan yang perlu diselesaikan, anda berusaha menumpukan sepenuhnya terhadap tugasan tersebut sehingga selesai. Selepas selesai raikan diri anda!


JOM SIMPAN DENDAM YANG POSITIF!


Share:

1 comments