SOAL RAKAN : TUMPUAN

Assalamualaikum.wth.
Apa khabar pembaca?
Harap luar biasa khabarnya.
Minggu ni minggu yang amat sibuk bagi saya. tak sempat untuk menyempurnakan kisah-kisah jiwa yang masih dalam simpanan ' Draft' saya. InsyaAllah, bila tiba waktu saya akan sempurnakan penulisannya dan akan terus 'publish post'

Saya sering diajukan pelbagai persoalan. Tidak kira persoalan itu berkaitan pelajaran, hubungan hatta tentang masalah peribadi juga saya ditanya. Hanya diri belum cukup yakin untuk 'post' tiap-tiap persoalan tersebut beserta jawapan saya terhadap soalan mereka.

Sebagai pelajar kaunseling, saya diajar agar tidak memberikan nasihat tetapi hanya memberi petunjuk untuk 'client' mendapatkan jawapan atau pilihan..

Soalan : Saya menghadapi masalah untuk memberi tumpuan dalam kelas terutama yang mengajar pensyarah asing yang loghat englishnya sukar untuk faham membuatkan saya hilang minat untuk terus fokus dan melakukan perkara lain semasa kuliah.

Jawapan saya :
Saya bukanlah ahli motivasi atau pengkaji insan yang mampu memberikan jawapan serta teori-teori tersendiri.. tetapi berdasarkan pengalaman dan juga segala apa ilmu yang saya ada saya melihat bahawa masalah ini ada dua faktor.

Faktor pertama : masalah dalam lingkungan diri sendiri.
Faktor kedua : masalah dalam lingkungan luar dari diri sendiri.

Hakikat kedua-dua faktor ini ada jalan penyelesainya.
apa faktor pertama ini? faktor pertama adalah diri sendiri yang memilih. Semua daripada kita ada kuasa untuk memilih. Anda boleh sahaja untuk memilih untuk terus hilang tumpuan tanpa mengambil apa-apa tindakan.

Apa tindakan yang boleh kita buat?


Sebelum ke kelas ingatkan diri bahawa "AKU HARUS FOKUS" sebab kenapa ini perlu? sebab manusia itu sifatnya pelupa. Jika kita tidak ingatkan dan sedarkan diri apa yang harus kita lakukan percaya dan yakin kita akan tetap ditampuk yang lama. Dalam masa yang sama, sedar atau tidak kata-kata itu juga doa. anda doa supaya anda mendapatkan konsentrasi sepenuhnya. Percaya kuasa doa!

Semasa kelas.Perlu di beri perhatian bahawa kedudukan kita didalam kelas juga memainkan peranan. Saya yakin anda dan saya sama-sama pernah merasa duduk di kedudukan hadapan dan juga duduk di kedudukan belakang. Ada perbezaannya. di hadapan kita lebih fokus bukan? Rasa untuk bermain-main atau tidak menumpukan perhatian peratusnya adalah kecil berbanding duduk di kedudukan belakang. Pilihan di tangan anda.~ Pilih lahhh.

Adakalanya, apabila kita hilang tumpuan membuatkan kita mudah rasa mengantuk. Apa yang perlu anda lakukan. Keluar kelas sebentar 2 minit. apa yang anda boleh lakukan ialah ambil udara segar atau basuh muka. Mungkin anda akan fikir anda akan terlepas apa yang akan dibentangkan oleh pensyarah. tetapi cuba anda fikirkan semula. anda mahu terus mengantuk sepanjang kelas dan tidak dapat apa-apa pun atau anda cuma tidak dapat beberapa input sahaja dan mampu berikan tumpuan hampir keseluruhan kelas.?? nak rugi banyak ke nak rugi sikit???? ~ pilih-lahhhh...

banyak yang kita boleh fikirkan sebenarnya bagi menyelesaikan masalah dalam lingkungan diri sendiri..

Bagaimana pula faktor kedua?
faktor pensyarah asing dan tidak faham loghat.

Orang yang cemerlang mencari jalan bukan mencipta alasan. Jika anda berusaha untuk dengar setiap patah-patah kata pensyarah, saya yakin dan pasti anda akan dapat menangkap 'pattern' kata-katanya. permulaan mungkin sukar tetapi sedikit-sedikit anda akan faham setiap apa yang akan disampaikan olehnya.


Cari kehebatan bukan kelemahan! Cari titik kehebatan pensyarah tersebut untuk anda tanamkan rasa minat dan suka. Jangan cari kelemahan mereka sehingga buatkan anda hilang rasa minat dan menjejaskan tumpuan anda. Setiap manusia itu ada kehebatan tersendiri. Kehebatan tersebut akan membuatkan kita yakin dan percaya dengan pensyarah tersebut. Sebab kita ini dilahirkan sebagai makhluk percaya. Kita bertindak atas sebab kita percaya. Kalau anda tak percaya anda nak buat tak???


Banyak lagi yang kita boleh listkan untuk menyelesaikan masalah seperti ini. Ya memang benar ada masalah yang datang dari kita dan ada yang datang dari faktor-faktor luar. Tetapi sedar atau tidak penyelesaiannya di tangan kita. anda pilih untuk terus berdiam sahaja atau bangun menentang masalah tersebut.



Sekadar ini sahaja yang dapat saya kongsikan. Nak lagi??? ni kena buka sesi kaunseling la :)


Semoga berguna pada semua.Ingatlah at the end of the day, anda yang kena memilih!!! Baca sahaja tidak berguna, harus ada tindakannya. Jom sama-sama Berubah. :)







Share:

0 comments